"Där vinet går in, går vettet ut"

Dags för lite bloggande igen efter en lång paus



Jag har precis haft en diskussion med en kär vän angående min inställning
 till alkohol och vad jag hade skrivit på facebook.

Så här är det, jag skriver ner min personliga åsik och hoppas på att ni som läser förstår mig rätt.
Min vän tyckte det var dubbelmoral, så vi får se vad resten tycker.
Egentligen får ni tycka vad ni vill, hehe. Men jag tycker såhär:


Vissa människor kan dricka alkohol och vara glada, trevliga och ha en rolig kväll.
Andra kan inte det. Männsikor sitter hemma i sina hem och dricker.. för att dom måste.
Missbruket av alkoholen är det som jag anser vara problemet.
Att folk runtomkring kommer till skada pga människor missbrukar alkohol.
Och ni vet nog lika väl som jag att det är för många, unga som gamla.
Idag är det inte konstigt att träffa på en 20 åring som kallar sig själv alkolist. (!!??)

Att vara medberoende är inte ett val man tar, det är en roll du fått pga någon annans val.

En gång i livet har man alltid ett val!
 Oavsett vad någon annan säger så anser jag det.
DU väljer vad du vill göra. Ingen annan.


Men att din pappa sitter och är på fyllan varje kväll eller att din mamma
 inte kan ta hand om dig och dina syskon för att hon är full hela tiden är inte ditt val.
 Det var en gång deras. Och är.
Varje gång man tar flaskan till munnen gör man en
medveten handling som man VÄLJER att göra!

Många människor dricker och stör inte en jävel medans andra dricker och sabbar liv!
Jag bryr mig inte om dom som dricker, har en trevlig kväll och sen går hem och sover.
Det rör mig inte i ryggen..


Men man kan inte förbjuda vissa att dricka. Det funkar inte så.
Därför anser jag att man skulle förbjuda alkohol för alla.
För det gör mer ont än gott. Det negativa väger så mycket tyngre.

Det var här någonstans min vän ansåg att det fanns dubbelmoral:
Vissa ska få dricka andra inte?
Bara för att det inte är förbjudet att dricka, måste det ju ändå vara fel?


Ja det är fel.. det är fel att folk som inte kan hantera alkoholen får dricka.
Jag tycker det. Det står jag för.
Men jag vet att man måste ta bort den helt för att det ens ska finnas en liten
 chans till förändring och då får alla "lida", även dom som dricker med måtta.
  I mina ögon skulle det absolut vara värt det.
Om alla människor drack med måtta så skulle det inte finnas ett problem.
Eller?

Kanske minskade våldtäckter, onödigt våld, misshandel och dödsfall.
Olyckshändelser med för den delen.
Som att decka i snön och frysa ihjäl som en kompis till min bror gjorde.


Slutsats: Det är missbruket som är problemet.

Jag har så mycket erfarenhet av just alkoholmissbruk att inget
 i hela världen kan rubba min inställning.
Däremot måste jag acceptera att alla andra inte tycker som mig.

Jag har väl sett för mycket antar jag.. men det var inget jag valde.



Kommentarer
Postat av: mamma

håller fullständigt med dig!!!!!!!! puss älskar dig <3

2010-07-24 @ 11:34:42
Postat av: mamma

Att diskutera detta ämne med ngn som inte varit utsatt är meningslöst.Men alkoholen skördar ständigt nya offer!!!!!!!!!!!!!Då tänker jag mest på dom runtomkring puss

2010-07-24 @ 12:18:53
Postat av: Kerstin

Nathalie.

Så bra skrivet. Det är som om jag "sagt" det själv.

Känner dig inte men...

Kram

/Kerstin

2010-07-24 @ 13:58:11
Postat av: Anonym

Om alkoholen inte hade funnits tidigare och den hade kommit nu. Så hade den aldrig blivit godkänd. Det klassas idag som tung drog. Jag känner som dig. Har själv föräldrar med alkoholproblem. Keep up the good work!

2010-07-24 @ 14:22:20
Postat av: "vännen"

Vad skönt då att hon diskuterade med någon som varit utsatt.

2010-07-24 @ 15:55:38
Postat av: marlene

Har en pappa som är alkoholist också och i vissa fall vill jag definitivt förbjuda alkoholen! Men vissa kan ju hantera alkoholen så då gör det inte mig nåt. Men vill ha alkohollås i alla bilar.. Det skulle göra mycket tex.

2010-07-24 @ 16:33:13
URL: http://marlenelindstrom.blogg.se/
Postat av: lisa

jag håller med dig fullständigt. som sagt, man måste ha upplevt baksidan för o förstå hur mkt det skadar, jag VET precis hur det e o vara medberoende, har en mamma som e alkis.

ingen kan pränta i mig att alkoholism e en sjukdom,(även att den räknas som det)

för mig e det ett beroende, en flykt man tar till, för o dränka sina sorger o besvär,

som du skrev:

"Varje gång man tar flaskan till munnen gör man en

medveten handling som man VÄLJER att göra!"

SANT!! kram / lisa

2010-07-25 @ 13:41:27
Postat av: Nathalie

Kul med så mycket respons! :)

2010-08-14 @ 15:16:15
Postat av: F.d. medberoende

Tror snarare att ett alkoholförbud skulle leda till större förödelse som t.ex demonstrationer, skadegörelse, hot och antagligen ännu värre saker. Samma reaktion skulle antagligen följa ett exempelvis ciggarettförbud.

2010-09-13 @ 16:47:29
Postat av: Fija

Håller fullständigt med dig, alla har ett val!

2010-09-16 @ 22:08:38
URL: http://fijas-liv.blogspot.com
Postat av: Mattias

Eller det värsta av allt!!

Sätta sig bakom ratten!!

2011-03-28 @ 16:58:56
Postat av: Anonym

Förbjud är alldrig bra! Vi måste bara lära oss våra val i livet!

Finns många saker i så fall bör förbjudas! Fordon tex hur många dör inte pga att folk kör som idioter, vapen är förbjudet men ändå finns dom! Narkotika är förbjudet och det finns ute oxå !

Alltså förbjud inte något lär er att hanskas med det är mitt ord!

2012-06-14 @ 18:03:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0